Fra Touren til Triathlon – hvor svært kan det være at svømme !

  • Fra Touren til Triathlon – hvor svært kan det være at svømme !

22. juni 2016

Hvad skal der til for at nå triathlon eliten !

C30 Sport Hygiene Tabs taler med Bekim Christensen tidl. Tour de France vinder om skiftet til Triahlon og hvad det kræver som Pro-triatlet.

Efter jeg stoppede med at køre som professionel cykelrytter, havde jeg faktisk ikke noget at gøre med cykling. Jeg begyndte bare at løbe alm. motionsløb for at holde mig i form. Som mange andre begyndte jeg også at træne til et Marathonløb.  Men så går der jo lidt konkurrence i det, så omkring 2008 begyndte jeg at være seriøs med  at løbe og træne målrettet for at kunne løbe marathon under 3 timer. Et mål jeg hurtigt opnåede.

Mit første Triathlon stævne var i Silkeborg i 2013.  Det med at løb og cykle kunne jeg.  Det gik faktisk rigtig godt og sporten tiltalte mig, så jeg besluttede mig for at få en Pro-licens i 2014 – med den målsætning  at kunne etablere mig som pro-triatlet. På cykel og i løb har jeg det talent der skal til, for at være med i feltet – så hvor svært kan det lige være at lære at svømme !

At blive pro-triatlet gik ikke efter planen.

2014 sæsonen blev lidt et prøve år, men jeg lavede nogle resultater bla. 37 overall i Ironman Mallorca ca 40 min efter Tim Don, så jeg syntes det var lovende for fremtiden. Ambitionerne blev skruet op for en professionel karriere i 2015. Men man kan godt spænde bue for hårdt. Tri kræver 20-30 timers målrettet træning om ugen, og en kombination med et krævende fuldtidsarbejde, arbejde med at finde sponsorer samt etablere en basis for en professionel karriere, betød jeg røg ned med stress og var sygemeldt i 7 mdr.

2015 blev et af de sværeste år for mig, overhovedet.  Det blev et langt forsøg på at kommet ovenpå igen efter stress og det var langt sværere end jeg troede.  Jeg deltog i nogle få løb, men var egentlig først ved at komme ovenpå igen da sæsonen var slut. Mit afsluttende løb 70.3 i Tyrkiet viste dog, at projektet er realistisk – på svømning var jeg hurtigt ladt alene i forhold til feltet, men kunne se mine cykel og løbetider kun lå ca. 3 minutter efter vindertiden.

At svømme stærkt kræver en stor indsats.

Hvis du skal være med fremme, skal du kunne komme op af vandet nogenlunde samtidigt med fører gruppen.  I Tyrkiet kom jeg op af vandet 9 minutter efter den førende, som vandt 16 min foran mig.  Så tidstabet i svømning er bare for stort til at kunne indhentes – specielt fordi du så bliver alene ude på ruten, uden kontakt til konkurrenterne.

Så derfor har jeg  denne vinter haft et program på ca. 30km svømning pr uge sammen med konkurrencesvømmere. Det har været vildt udfordrende, men har flyttet mit niveau væsentligt – Igen kan jeg konstatere at målrettet træning er det som skaber udviklingen – så jeg forventer at kunne komme op af vandet sammen med de andre pro-triatleter i 2016.

Vand er et helt andet element at bevæge sig i, som kræver masser af træning for at kunne mestre.  Det er nemmere at lære at cykle og løbe rigtigt – så derfor vil jeg også påstå at svømmere har et bedre potentiale for triathlon, end dem som kommer fra løb eller cykling.

Kan du afslutningvis fortælle om din erfaring med at bruge C30 Sport Hygiene Tabs ?

Jeg er mægtig glad for dem, fordi du er helt sikker på lugten er væk i dit tøj. Specilet fordi du også kan bruge C30 til at rengøre din svømmedragt, som jo godt kan være lidt klam. Bare 2 tabs i en opvaskebalje med vand og så lad den ligge i 30 min - skyl efter - og den er frisk som ny.

Gå til bloggen Gå til shoppen


Kommentarer:

bubblemedia